Jumaat, 28 Disember 2012

Ujian...

 Tika Ujian Untuk Kita
Bagaimana cara langkah yang kita atasi
jika diambil dengan cara yang berlapang dada
maka redha Allah untukmu.


Jumaat, 21 Disember 2012

Buat Sahabatku

Salam buat sahabat,,
Alhamdulillah sahabat ku akan melangsungkan pernikahannya esk...
ya Allah aku tumpang berbahagia dengan kebahagiaanya...
ya Allah ku mohon Rahmatilah perhubangan yang terjalin atas kehendakMU ini,,
ya Allah, dia sahabatku yang aku sayangi...

Tautan kasih kini terpatri janji antara dua insan...
Menyimpul sayang kerana Pencipta...
Seia bersama ke hari muka..
Doa bonda ayahda,sentiasa ada.. tidak lupa sahabat yg menyayangi...

Semoga hubungan kekal abadi...
Mencorak bahagia yg sejati
Melahirkan Pahlawan & Srikandi hakiki
Taat setia kpd Illahi,,berkat didikan umi & abi

 Amin Ya Rabb...



Rabu, 5 Disember 2012

HILJAB ITU







Kain itu, setia melindungiku
Walau panas membahang
dalam hujan, guruh yang datang.

Kain itu, bukan sebarangan
Ia setia seperti setianya
Bintang kepada bulan
Siang kepada malam
Yang saling melengkapi.

Kain itu, bukan dagangan
Walau apa jua gaya dipasaran
Prinsip tetap sama
Melindungi martabat hawa.

Kain itu, tinggi nilainya
Juga memberi  cahaya
Dalam perjalanan  hidup yang gelita
Memberi berjuta makna
Buat srikandi agama.




Sabtu, 24 November 2012


Alhamdulillah..Dihari Sabtu yang berbahagia ni telah menemui satu kebenaran yang dilindungi oleh kenalan diri..atas sebab apa penipuan itu tercipta mngkin diri ini tahu kenapa....tp xpa janji tidak terus ditipu itu lebih baik..tipu la lau xrasa sakit hati dia tipu kita kan tapi sesungguhnya kita harus memanjatkan kesyukuran kerna telah mengetahui yang sebenarnya....

Alhamdulillah..
bersyukur yg tidak terhingga kpd Illahi
yg telah mmbuka tirai pendustaan....
tirai penipuan itu...
iya benar...kebenaran itu pahit diungkapkan...
namun ia sebenarnya manis kerna itu adalah hakiki..
berkata benarlah jgn berdusta kerna 1 pendustaan yg dibuat mencipta 101 penipuan bagi menutupi pendustaan yg pertma..
kpd yg mncipta pendustaan berkata benarlah....jgn terus dalam dunia penipuan itu.... ^_^V


#Mood~Syukur sgt2.. kpd pendusta,xpe sy xmrh pon =)

Khamis, 1 November 2012


1~Umur = kita xthu usia kita smpai brp..mngkin 80thun,,,90 @ mungkin hanya trtulis 23tahun...brp lama kita hidup xpntng yg pntng apa yg kita bt spnjng hidup (bt agama,ibubpa serta msyrkt)
2~Jodoh = kita xthu siapa jodoh kita mngkin yg kita suka tp blm tntu baik utk kita & yg mn kita benci xsmstinya slmanya kita xska..
3~Rezeki = kita boleh berusaha ttpi Allah yg mnentukan sglanya..
4~Mati = tarikh, masa, tempat kematian kita xketahui apa2 cuma boleh berdoa & berharap mati dlm keadaan yg baik.
5~Tanah kubur = kita xthu masa mati kita jd tmpatnya juga kita xkthui....

berdoalah utk mndpt yg terbaik dlm hidup dan juga berusahalah utk mnjadi yg trbaik...Ya Allah smg dpermudhkan...

Rabu, 10 Oktober 2012

YA ALLAH....
adakah ini ujian bg diri yg sentiasa khilaf...
andai ini bahagian bt diri...

YA ALLAH....
berikan kekuatan bt diri....
agar Redha dgn ujian ini....
YA ALLAH..
kupohon RahmatMU....HidayahMU....
Sembuhkanlah sakit yg DIKAU beri...
YA ALLAH....
Ampunkan diri yg Hina ini Ya Robb...
Ya Allah....




Jumaat, 27 Julai 2012

Moment mendebarkan...ResuLt!


assalamualaikum...
alhamdulillah mhsiswa/si UUM dh boleh tahu result sem lps bermula semalam walaupun dgn line internet yg agk prob dan jg sistm lie portal yg trsgt bz ni...ada yg bernasib baik yg bleh chck...
alhamdulillah walaupn prjuangn masih blm selesai ttpi result perjuangan lepas telah diketahui..
alhamdulillah ya rabb..Tahniah bt sahabt2 yg berjaya mndpt 3.5 above.. Usaha kaliah mnunjukkn hasil yg sgt2 mmberangsangkan...sbg teman..sy tmpang brbangga dan berbahagia...

pgi ni lps je tgk result...trs sujud syukur...Alhamdulillah...ya ALLAH...alhamdulillah....
berape????biarlah...tpi diri ni sgt2 bersyukur...tapi itu kptsan perjuangan yg telah selesai TETAPI ada ag 2 perjuangan yang harus aye selesaikan kini....perjuangan yang tertangguh ini akan ku selesaikan kali ini jua..YA Allah bantulah hambaMu ini....kau berkatilah daku dgn rahmah bulan ramadhan yg mulia ini....

td tepon ibunda dikampg mgkhbrkn ttg berita ini..
"alhmdulillah syukur.. berusaha lagi jangan mudah putus asa...jangan cepat mengaku kalah.. jangan dok ckp xboleh...anak mak mesti boleh...berdoa berusaha sggh2 na..."

mak insyaallah adek akan berusaha sedaya...ttpi kdg kala diri ini lema dan kecewa dibahu mu aku meluahkan rs...melepaskn bicara...terima kasih mak kerna sentiasa bersama...berada di belakang anakmu ini....sayang mak....!

ayat mak yang akan ku ingat tika kecewa hti ini dan diluahkan kpd ibunda "jgn bndingkan diri imah dengan orng len...jgn banding dgn abg2 akak2 yg dh hbh...imah lain depa lain..individu yg berbeza ttpi tetap anak mak...mak xbezakan mana2...mak sayang semua..mak doakan utk semua...." sayangggg mak....!

oppsss macam dah terbabas je dri tajuk...

baiklah..apa2pon kptsn pepriksaan kita,,slagi boleh perbaiki,,selagi boleh berusaha lebih...usaha la...biar la org nk kata kita xbijak ke ape ke...rezeki masing2 kan...berdoa dan berusaha la...
jgn mudah putus asa....

Ahad, 15 Julai 2012

Lima perkara yang harus sentiasa dipraktikkan.



Assalamulaikum...
dalam melayari Fb smbil tggu caj lptp penuh...
trjumpe wall post kat fb mmbr. Petikan kate2 dri
Dr. Hj. Tengku Asmadi T.M.
so nk shre ngn mmber2 kat sni jg la.

5 perkara yang beri ketenangan jiwa dan kebahagiaan hati.
1) Bersangka baik pada semua orang
@>-- mmg susah tp xsalah kita ckp kat hati time nk bersangka xelok try positif kn hti. bicara ke hati dgn ayat2 yg +tive ttg indvu or prkara tu.
2) Mencari hikmah dan kebaikan disebalik setiap perkara atau peristiwa
@>-- okay.mmg susah bnda ni. tp kalau kita xcuba mn nk thu kan..? kna ingat stiap bnda yg berlaku ada hikmahnya. dan sesungguhnya Allah maha mngetahui sgala2nya utk kbaikkn hmbaNYA.
3) Bersyukur dan tidak membanding dan membeza-bezakan
@>-- 1situasi ape korng rs lau korng bg hdiah kat someone yg special then orng tu lak comparekn hadiah korng ngn hadiah indvu len bg ke dia. mesti agak terkilan kan. Jadi STOP skg nk membeza2kn or membanding2kn try TERIMA seadanya apa yg dh diterima.
4) Redha atas apa juga yang berlaku
@>-- Menerima ketentuan yang ALLAH berikan bt kite dgn sabar dan terbuka. mcmSurah Al-Baqarah Ayat 216 :“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”
5) Penyerahan sepenuhnya kepada Allah.
@>-- Ingatlah tiada satupun yg didunia ini kepunyaan hakiki kita. semua hanya pinjaman dri Allah, bila2 masa akan diambil semula dan DIA akan memanggil kita kembali kesisiNYA.


@>--
ape yg ditulis bt penerangan ini hanya cetusan jemari yang masih mencari2 ilmu dan berkata2 hnya mengikut lintasan dari hati dan minda. Mohon ampun maaf andai silap dalam tarian pena ini dan dimohon agar diperbetulkan kesalahan itu.

Sabtu, 16 Jun 2012

CINTA...



assalamualaikum...

CINTA ...
ia merupakan suatu rasa yang FITRAH suatu rasa tika
kita ingin memiliki dan dimiliki kerana ILLAHI
saling menyintai dan dicintai hanya bagi mendapat RedhaNYA
CINTAtika ia aku terasa aku senang berdiam dan aku ingin belajar
belajar untuk menyimpan sahaja rasa itu
tika dia yang hadir sah menjadi ZAUJku akan ku luahkan ia
akan ku ikrarkan sumpah setia
selagi ia menginginkan aku menjadi surinya..

CINTAaku mendambakan cinta yang membawa aku kepada Illahi
mengajar aku kembali mengenal yang Esa
memimpin aku ke jalan yang satu...bersama-sama mencari Redha
bersama-sama membina mahligai bahagia

CINTA
aku meninginkan lelaki yang menginginkan aku menjadi suri
bukan sekadar bunga perhiasan yang bisa dihirup bau wanginya
aku perlukan lelaki yang berani menyatakan hasrat hati itu
terus kepada WALIku bukan mencari-cari aku

CINTA
terlalu suci bagi ku dan akan aku serahkan
hanya pada dia yang gagah yang akan menjadi pembimbing diri...
yang akan mengenggam jemari menuju ke majlis-majlis
cintaku buatmu yang bergelar SUAMI..

Kesalahan dalam Solat




Solat merupakan antara kewajipan paling penting dalam kehidupan umat Islam. Nabi SAW diisrakkan ke langit untuk menerima perintah solat. Solatlah amalan pertama yang akan dihisab di akhirat kelak. Oleh yang demikian, marilah kita sama-sama baiki mutu solat kita. Maksud hadis:
“Amal seorang hamba yang pertama kali dihisab kelak ialah solat, jika solatnya rosak, maka amal lainnya pun akan rosak.” (HR Thobrani)
Berikut merupakan kesalahan-kesalahan solat yang tidak kita sedari, berdasarkan hasil pembelajaran dan kajian saya selama ini. Semoga post kali ini memberi manfaat kepada kita, insya Allah…

  1. Tidak berdiri lurus. Berdiri lurus bagi yang berkemampuan merupakan salah satu rukun solat. Apa yang diperhatikan, seseorang yang sakit tidak berdiri lurus semasa solat. Mereka terus duduk, tanpa berdiri lurus. Sewajibnya, mereka berdiri lurus dahulu, kemudian, barulah mereka boleh duduk. Ini adalah kerana mereka masih boleh berdiri dan berjalan! Macam mana mereka ke masjid sekiranya mereka tidak boleh berjalan? Perkara ini terkecuali sekerinya seseorang itu memang betul-betul tidak mampu untuk berdiri
  2. Takbiratul Ihram dilafazkan dengan salah. Contohnya, bertakbir dengan lafaz ﭐﷲ di mulut, dan ﺃﻛﺒﺮ di dalam hati. Walhal, lafaz takbiratul ihram adalah RUKUN QAULI, maka, ia WAJIB dilafazkan 100% di mulut tanpa meninggalkan satu hurufpun dalam kalimah ﭐﷲ ﺃﻛﺒﺮ . Selain itu, sekiranya makhraj lafaz takbiratul ihram ini salah, maka ia boleh juga membatalkan solat. Contohnya, melafazkan takbiratul ihram dengan suara angin (seperti suara orang berbisik).
  3. Terdapat kesalahan dalam al-Fatihah. Al-Fatihah merupakan RUKUN QAULI yang wajib dilafazkan 100% oleh mulut dengan makhraj dan tajwid yang betul. Sekiranya membaca al-Fatihah dalam hati atau menggunakan suara angin, maka, ia boleh membatalkan solat.
  4. Tidak thomakninah (berhenti seketika) dalam rukuk dan sujud. Kadar minimum untuk rukuk dan sujud adalah dengan kadar lafaz “subhanallah”. Maksud hadis:
“Seburuk-buruk pencuri adalah orang yang mencuri dalam solatnya.” Sahabat bertanya, “Bagaimana caranya mencuri solat itu wahai Rasulullah?”
“Yaitu, yang tidak menyempurnakan rukuk, sujud dan bacaan di dalam solatnya” (HR Ahmad)
  1. Sujud yang tidak sempurna, anggota sujud tidak dikenakan ke atas lantai. Tujuh anggota sujud tersebut adalah: muka (termasuk dahi dan hidung); kedua tapak tangan; kedua lutut dan penghujung 2 tapak kaki (ibu jari), sebagaimana sabdanya yang bermaksud:
“Aku telah memerintahkan agar sujud keatas tujuh tulang: keatas dahi, dan beliau mengisyaratkan ke hidungnya, 2 tangan, 2 lutut dan pada penghujung 2 tapak kaki (ibu jari).” (Muttafaqun ‘Alaih)
  1. Lafaz tahiyyaat akhir yang salah. Perkara ini merupakan antara kesalahan yang amat biasa dilakukan tetapi ramai yang tidak menyedarinya. Lafaz tahiyyaat wajib disebut dengan makhraj yang betul kerana ia adalah rukun qauli. Sekiranya lafaz tahiyyat itu dilafazkan dengan suara angin juga, ia akan membatalkan solat. Namun begitu, amat sukar untuk diterangkan berkaitan lafaz tahiyyat akhir yang betul di dalam ruang yang terbatas ini. Sebaik-baiknya, rujuklah guru agama yang hak.
  2. Lafaz salam dibaca dalam hati, dilafaz dengan suara angin, atau melafazkan salam dengan makhraj dan huruf yang salah juga boleh membatalkan solat. Lafaz yang tepat adalah ﭐﻟﺴﻼﻢﻋﻠﻴﻜﻢﻭﺭﺣﻤﺔﭐﷲ (assalaamu’alaikum warahmatullaah). Sekiranya menyebut “asalaamu’alaikum”, “salaamu’alaikum”, menukar huruf ﻉ kepada ﺃ, huruf ﺡ kepada ﻫ, atau apa sahaja sebutan yang selain daripada ﭐﻟﺴﻼﻢﻋﻠﻴﻜﻢﻭﺭﺣﻤﺔﭐﷲ , ia akan membatalkan solat. Menyebut salam dalam hati juga boleh membatalkan solat, kerana lafaz salam pertama adalah rukun qauli, ia WAJIB dilafazkan 100% oleh mulut dengan makhraj dan tajwid yang betul.
  3. Tangan berayun-ayun semasa i’tidal. Pergerakan anggota besar 3 kali berturut-turut boleh membatalkan solat. Tak tahulah kenapa orang suka sangat ayun tangan semasa i’tidal, yang macam buayan tu.
  4. Tidak berhenti seketika, yakni i’tidal selepas rukuk.
  5. Dada berpaling dari kiblat
Sumber: http://www.soutulmujahid.com/

Jumaat, 15 Jun 2012

Assalamualaikum....
zikir ni leh diamalkan sentiasa ye...smg tiap prkara yang kita tempuhi akan dipermudah dan dilancarkan...insyaallah....ameen ya robb...

perkongsiaan ni diambil dri Ustazah Zaharah yang dtg ke P.I hr tu bg talk bulanan muslimat...
same2 kita cuba amalkan yer,,,

Rabu, 6 Jun 2012

EXAM



bitTaufiq WanNajah fiLLimTiHan...


06/06 ORGANIZATIONAL COMMUNICATION
07/06 RESEARCH METHODOLOGY
09/06 BUSINESS PLAN
14/06 GROWTH
20/06 RETAILING
24/06 SPANYOL ii
28/06 FAMILY BUSINESS

kembali membilang hari...



Assalamualaikum..

Suatu yang bernama PERPISAHAN semakin hampir....semoga persahabatan kita bina tiada titik noktah...sentiasa menjadi kenangan yang kukuh tersemat dihati yang membina diri menjadi lebih matang dalam perhubungan...DIRI ini menCINTAI kalian...SUNGGUH!!
ADUHH sungguh sedih dan pahit yang bernama PERPISAHAN setelah 3 thun menyelami rasa meneguk bicara suatu KEMANISAN dalam bersahabat...kini yang bergelar BERPISAH MENGHADIRKAN DIRI jua...

Diri membilang hari dimana tarikh keramat kalian pergi meninggalkan diri ini meniti hari2 secara sendirian dalam menrentasi benua yang bernama alam universiti,,,menelan pahit maung sendiri tanpa kalian sepurnama lagi...sebelum diri ini mengikuti jejak kalian melangkah kaki keluar dari alam yang tersemat memori indah detik perjuangan...
melangkah ke suatu alam kedewasaan...ke alam pekerjaan...semoga tiap langkah kita mmperleh RAHMATNYA...Amin...

SAHABAT andai kau ketahui...betapa sedih rasa hati ini...tika suapan nasi bagai lambat menuju ke bibir tika hati berkira2 tarikh keramat itu...menitis air jernih dipipi tika makanan disuapi mengenangkan semester hadapan aku akan sendirian disini,,
SUNGGUH aku menangis mengenangkan TARIKH ITU....

Selepas TARIKH itu bila kah kita akan berkumpul semula wahai sahabat,,,menyulam rasa ukhwah bersama...saling bercerita masalah...berusrah...ADUHH rinduuuuuu....

TARIKH KERAMAT yang akn tiba....yang akan dilalui...Itu Pasti...

24/05/2012 Ai kembali ke Muar
25/05/2012 Arnida kembali ke kelantan
28/05/2012 Kak Niza kembali ke Skudai.....
29/05/2012 Aye pulang ke PERAK dan akan kembali menuntut di UUM 01/09/2012.......... ...........(SENDIRIAN TANPA KALIAN)


SELEPAS TARIKH ITU BILA KAH KITA AKAN KEMBALI BERSATU...???
KUMOHON KALIAN TIDAK MELUPAI DIRI INI DALAM PERJALANAN HIDUPMU...
DIRI INI MERUPAKAN INSAN YANG MASIH BELAJAR MENJADI SEORANG SAHABAT YANG BAIK BUAT KALIAN YANG BAIK BUAT DIRI INI...

Ahad, 20 Mei 2012

ISTIMEWANYA BULAN REJAB

DOA ni yang dibaca oleh Nabi Muhammad S.A.W apabila tiba bulan REJAB..
InsyaAllah, Sama-sama kita AMALkan ye..



Assalamualaikum....
ya Allah hri ini malam ini merupakan malam rejab...sekejap aje masa berlalu...pejam celik pejam celik dah nk ke rejab...kemudian syaaban then ramadhan...

sahabat2 bersempena dengan malam rejab ni yukk kita meningkatkan amalan kita...yukkk berzikir bermunajat kpdNYA...mdh2an hidup kita diberkati dan memperoleh rahmatNYA...

Seperti yg diketahui bulan Rejab adalah antara bulan yang dimuliakan Allah, selain itu ialah bulan: Zulkaedah, Zulhijjah, dan Muharam.

So, kalau nak dijadikan cerita, dalam bulan2 tersebut Umat Islam dilarang (HARAM) berperang kecuali jika mereka diugut.

Allah berfirman, ”Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram. Itulah agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang empat itu, dan perangilah kaum musyrikin itu semuanya sebagaimana merekapun memerangi kamu semuanya, dan ketahuilah bahwasanya Allah beserta orang-orang yang bertakwa.” (QS At-Taubah: 36)

Diriwayatkan bahawa Nabi SAW telah bersabda:

“Ketahuilah bahawa bulan Rajab itu adalah bulan ALLAH, maka barangsipa yang berpuasa satu hari dalam bulan Rajab dengan ikhlas, maka pasti ia mendapat keredhaan yang besar dari ALLAH SWT.

Barangsiapa yang berpuasa dua hari dalam bulan Rajab mendapat kemuliaan di sisi ALLAH SWT.

Barangsiapa berpuasa tiga hari dalam bulan Rajab, maka ALLAH akan menyelamatkannya dari bahaya dunia, seksa akhirat, dari terkena penyakit gila, penyakit putih-putih di kulit badan yang menyebabkan sangat gatal dan diselamatkan dari fitnahnya syaitan dan dajjal.

Barangsiapa berpuasa tujuh hari dalam bulan Rajab, maka ditutupkan tujuh pintu neraka Jahanam.

Barangsiapa berpuasa lapan hari dalam bulan Rajab, maka dibukakan lapan pintu syurga baginya.

Barangsiapa yang berpuasa lima hari dalam bulan Rajab, permintaannya akan dikabulkan oleh ALLAH SWT:

Barangsiapa berpuasa lima belas hari dalam bulan Rajab, maka ALLAH mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan menggantikan kesemua kejahatannya dengan kebaikan, dan barangsiapa yang menambah (hari-hari puasa) maka ALLAH akan menambahkan pahalanya.”

Sabda Rasulullah SAW: “Pada malam Mikraj, saya melihat sebuah sungai yang airnya lebih manis dari madu, lebih sejuk dari ais dan lebih harum dari minyak wangi, lalu saya bertanya Jibril as: “Wahai Jibril untuk siapakah sungai ini?”

Berkata Jibril as: “Ya Muhammad sungai ini adalah untuk orang yang membaca selawat untuk engkau dibulan Rajab.”

Dalam sebuah riwayat Tsauban bercerita:

“Ketika kami berjalan bersam-sama Nabi SAW melalui sebuah kubur, lalu Nabi berhenti dan Baginda menangis dengan amat sedih, kemudian baginda berdoa kepada ALLAH SWT. Lalu saya bertanya Rasulullah SAW: “Ya Rasulullah SAW, mengapakan anda menangis?”

Lalu Rasulullah SAW bersabda: “Wahai Tsauban, mereka itu sedang diseksa dalam kubur mereka, dan saya berdoa kepada ALLAH, lalu ALLAH meringankan seksa ke atas mereka.”

Sabda Rasulullah SAW lagi: “Wahai Tsauban, kalaulah sekiranya mereka ini mahu berpuasa satu hari saja dalam bulan Rajab, dan mereka tidak tidur semalam sahaja di bulan Rajab nescaya mereka tidak akan diseksa dalam kubur.”

Tsauban bertanya: “Ya Rasulullah SAW, apakah hanya berpuasa satu hari dan beribadah satu malam dalam bulan Rajab sudah boleh mengelakkan dari seksa kubur?”

Sabda Rasulullah SAW: “Wahai Tsauban, demi ALLAH Zat yang telah mengutus saya sebagai nabi, tiada seorang muslim lelaki dan perempuan yang berpuasa satu hari dan mengerjakan solat malam sekali dalam bulan Rajab dengan niat kerana ALLAH, kecuali ALLAH mencatatkan baginya seperti berpuasa satu tahun dan mengerjakan solat malam satu tahun.”

Sabda Rasulullah SAW: “Sesungguhnya Rajab adalah bulan ALLAH, Sya’ban adalah bulan aku (Rasulullah SAW) dan bulan Ramadhan adalah bulan umatku.”


“Semua manusia akan berada dalam keadaan lapar pada hari kiamat, kecuali para nabi, keluarga nabi dan orang-orang yang berpuasa pada bulan Rajab, Sya’ban dan bulan Ramadhan. Maka sesungguhnya mereka kenyang serta tidak ada rasa lapar dan haus bagi mereka."

KELEBIHAN BULAN REJAB
Beberapa hadis lagi Rasulullah saw menunjukkan kelebihan bulan rejab:

1. Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab, nescaya Allah memuliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari Qiamat.

2. Bulan Rejab bulan Allah, bulan Sya’ban bulanku, dan bulan Ramadhan bulan umatku.

3. Kemuliaan Rejab dengan malam Isra’ Mi’rajnya, Sya’ban dengan malam nisfunya, dan Ramadhan dengan Lailatul-Qadarnya.

4. Puasa sehari dalam bulan Rejab mendapat syurga yang tertinggi (Firdaus). Puasa dua hari dilipatgandakan pahalanya.

5. Puasa 3 hari pada bulan Rejab, dijadikan parit yang panjang yang menghalangnya ke neraka (panjangnya setahun perjalanan).

6. Puasa 7 hari pada bulan Rejab, ditutup daripadanya 7 pintu neraka.

7. Puasa 16 hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga, dan menjadi orang yang pertama menziarahi Allah dalam syurga.

8. Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan ialah seperti kelebihan Al-Quran ke atas semua kalam (perkataan).

9. Puasa sehari dalam bulan Rejab seumpama puasa empat puluh tahun dan diberi minum air dari syurga.

10. Bulan Rejab Syahrullah (bulan Allah), diampunkan dosa orang-orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada-Nya. Puasa dalam bulan Rejab, wajib bagi yang berpuasa itu:

a. Diampunkan dosa-dosanya yang lalu.

b. Dipelihara Allah umurnya yang tinggal.

c. Terlepas daripada dahaga di akhirat.

11. Puasa pada awal Rejab, pertengahannya dan pada akhirnya, seperti puasa sebulan pahalanya.

12. Siapa bersedekah dalam bulan Rejab, seperti bersedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya pada setiap helai bulu roma jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu darjah, dihapus seribu kejahatan.

Sabtu, 19 Mei 2012

18 Mei 2012

Assalamualaikum...
msti tertnya2 kan knp ngn tarikh 2....coz hri ni dah 19 mei...
juz nk share...smlm aye ngn ai also kak niza g pekan Jitra utk shoping brg prgrm anjuran DPP under kelolaan sudri pgrah iaitu AI :D
kami bertolak pagi jam 11 then melawat dlu seorg makcik yg kami kenal sbb dpt thu makcik 2 xsehat...
lps melawat kami pon berbelanja di Jitra dri aneka ke Jmall then g borong din...mmg shoping la...wlaupon niat asal nk mmbeli brg utk prgrm ade jg la bli brg2 utk diri ni ha...huhuhu
lps 2 kami pon g cari masjid nk solat...dalam 2.30 gitu coz nk tggu org llki balik solat jumaat kan...sampai jer kat masjid nampak ade byak ag krta ingtkan org solat xbalik ag...rupa2nya...ada majlis akad nikah...walaupn agk segan nk masok tp...kna jga xkan nk cri masjid lain ka...jadi kami pon selesai wuduk trs mnuju ke bhgian solat prmpn...Ya Allah seronok nyer...tika kmi masok2 tu ade 3 pasangan pengantin yang menanti diijabkabulkan...(smga kalian berbahagia hingga ke syurga...amin)
selesai solat...majlis blom ag brlangsung ttpi kami trs beransur utk pulang ke U...


ape yg aye tgk smlm mmg indah...ade 2 situasi berbeza dengan ketiga2 mempelai nyerr...








ni adalah antara contoh bakal pengantin semalam...skadar perkongsiaan bkn atas niat ape2...

smga majlis pengantin2 tersebut berjalan lancar...amin...

Solat Sunat Istikharah

credit: Solat Istikharah, Tata Cara dan Doa



Solat ini dilakukan untuk mendapatkan petunjuk, terutama bila seseorang dalam keraguan memutuskan mana yang terbaik diantara dua perkara yang diragukan. Jika timbul keraguan dalam hati untuk memilih atau mengambil keputusan dalam sesuatu perkara, contohnya: apakah aku harus menolak atau menerima? Keraguan makin terasa, keputusan tidak dapat dipastikan setelah melihat masing-masing ada kelebihan dan keburukannya.

Oleh yang demikian, hendaklah menyerahkan pada Yang Maha Kuasa untuk memilihnya. Sebelum seseorang mengambil keputusan ia dianjurkan solat istikharah dua rakaat.

Dengan mengharapkan agar ditunjukkan Allah untuk mendapatkan pilihan yang terbaik. Jika keraguan masih mempengaruhi fikiran untuk menentukan pilihan, ulangilah solat istikharah dan membaca doanya, walaupun pengulangan sampai 7 kali berturut-turut. Selepas itu, bertawakkal kepada Allah, pilihlah salah satu daripadanya, ambillah yang mana arah ‘hati’ lebih cenderung setelah berdoa. Jangan menimbulkan lagi keraguan, yakinlah bahawa itu adalah pilihan terbaik dari yang Maha Kuasa.

Jangan merasa kecewa andai ternyata dalam keputusan yang dipilih menimbulkan keinginan yang tidak disukai. Ingatlah bahawa ini adalah yang telah digariskan pada azali yang tidak dapat dielakkan, besar kemungkinan mengandungi hikmah, membawa kebaikan dimasa akan datang, hendaklah tetap mempunyai husnuz-zan kepada Allah.

Tata Cara Shalat Istikharah
Tata cara solat istikharah lebih kurang sama dengan solat subuh, Hanya niatnya saja yang berlainan, iaitu berniat solat istikharah. dilaksanakan sebelum tidur ataupun setelah bangun tidur. Sangat baik dilakukan sesudah lewat tengah malam disaat sunyi, supaya hati lebih khusyuk dalam mengemukakan permohonan kepada Allah. Solat ini sangat peribadi sifatnya. Sebab itu harus dikerjakan sendirian. Solat ini tidak memakai azan atau iqamah.

Lafaz niat:-
Ushalli Sunnatal Istikharaati Rak’ataini Lillahi Ta’aala
Sahaja Aku sembahyang sunnat istikharah 2 rakat tunai kerana Allah Ta’ala

Rakaat pertama-
Baca surah Al-fatihah dan surah Al-kafirun

Rakaat kedua-
Baca surah Al-fatihah dan surah Al-ikhlas
Selepas salam, bacalah doa yang disarankan dalam istikharah.
Dalam berdoa sebaiknya menyebutkan permintaan yang ingin diberikan petunjuk oleh Allah s.w.t. misalnya: “Ya Allah, jika hal ini….(sebutkan namanya)”


Doa istikharah

Setelah selesai solat, berdoa seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW:




Allaahumma inni astakhiiruka bi’ilmika, wa astaqdiruka biqudratika wa as aluka min fadhlikal azhiim. Fa innaka taqdiru wa laa aqdiru, wata’lamu wa laa a’lamu, wa anta allaamul ghuyuub.
Allaahumma inkunta ta’lamu anna haadzal amra khairun lii fii diinii wama’aasyii wa ‘aaqibati amrii, ‘aajili amrii wa aajilihi faqdurhu lii wa yassirhu lii tsumma baarikliifiihi. Wa inkunta ta’lamu anna haadzal amra syarrun lii fii diinii wa ma’aasyii wa ‘aaqibatu amrii ‘aajili amrii wa aajilihi fashrif annii washrifni ‘anhu waqdur liyal khairahaytsu kaana tsumma ardhinii bihi, innaka ‘alaa kulli syai-in qadiir
Ertinya:-
“Ya Allah, aku memohon petunjuk memilih yang baik dalam pengetahuanMu, aku mohon ditakdirkan yang baik dengan kudratMu, aku mengharapkan kurniaMu yang besar. Engkau Maha Kuasa dan aku adalah hambaMu yang dhaif. Engkau Maha Tahu dan aku adalah hambaMu yang jahil. Engkau Maha Mengetahui semua yang ghaib dan yang tersembunyi.
Ya Allah, jika hal ini (***) dalam pengetahuanMu adalah baik bagiku, baik pada agamaku, baik pada kehidupanku sekarang dan masa datang, takdirkanlah dan mudahkanlah bagiku kemudian berilah aku berkah daripadanya.
Tetapi jika dalam ilmuMu hal ini (***) akan membawa bencana bagiku dan bagi agamaku, membawa akibat dalam kehidupanku baik yang sekarang ataupun pada masa akan datang, jauhkanlah ia daripadaku dan jauhkanlah aku daripadanya. Semoga Engkau takdirkan aku pada yang baik, sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas setiap sesuatu.”

Jumaat, 11 Mei 2012

Kerana Lidah



kerana lidah badan binasa,
kerana lidah mendapat dosa,
kerana lidah cipta sengketa,
kerana lidah membawa derita,
kerana lidah putus saudara,

kerana apa???kerana lidah tidak dijaga...
lebih baik berdiam dari berkata sesuatu yang tidak pasti atau sia2... (◕‿◕✿)

Khamis, 10 Mei 2012

mengapa & maaf

mengapa...
ketika perpisahan ini semakin hampir
kurasakan kau semakin menjauh...
kurasakan kau semakin menghilang....
kurasakan kau semakin berlalu bersama mereka
aku cemburu....mengapa sahabat????

mengapa...
ikatan kita smakin longgar...
dimana hilang talinya...atau kenapa simpulan itu semakin longgar...
hampir 3tahun menyulam ukhwah...myimpul rs cinta kasih dalam bersahabat...adakah ini titik noktahnya????mengapa sahabat....

mengapa....
perlu ada ini???
kemaafan mu kupohon....kerna mngkin diri ini punca segala benci...atau mungkin kekurangan senang hati...ku memohon maaf andai selama bersahabat diri ini sering mengukir bicara simbilu melukai hati sahabat2 tanpa disedari....maaf....

maaf...
kerna diri tidak mampu mnjadi seorang sahabat buat dirimu yang kuanggap sahabat serta saudaraku...diri ini sering khilaf...diri ini masih dalam perjalanan perubahan....tiap langkah tingkah kadang kala pincang dan sumbang....

maaf....
buatmu sahabat kuharap dirimu sentiasa dalam rahmatNYA...
sentiasa bersama serta dikelilingi orang2 yang menyayangimu...
kerna diri ini jua menyalurkan cinta kepadamu wlau tanpa sadarmu..

maaf....
atas segala2nya sahabat....
kuharap ukhwah ini sentiasa berpanjangan...ukhwah fillah...
perhubungan kerana Allah...maaf atas segalanya...ku harap cinta kasih sayang kita bersama akan sentiasan berpanjangan...
bersahabat hingga keakhir hayat....maaf

maaf...maaf...maaf...maaf (◕_◕✿)

Selasa, 8 Mei 2012

berite sedih

Assalamualaikum...
hri ini sekitar jam 1.40ptg aye dpt khbr yg bapa sahabat telah meniggal dunia...
semoga sahabt aye tabah...
hnya sekalung doa yang dapat aye titipkan....
beliau seorg sahabat yang baik...

Sabtu, 28 April 2012

Nak Pi Arau Perlis...





Assalamualaikum...

hari ini 28 April 2012 jam 3.30 petang insyaallah sya n sahabat2 akan ke Arau Perlis untuk outing...also nk p makan2...tapi bukan la gi makan cam baby ni...huhuhuhu

sya juz teman dorg yang Final Sem..kebanyakan shbt2 aye mmg ambil cos 3 tahun ada yg BBA, Finnce...so myb this time nk luangkan masa bersama2 sblm nk final xam..Lps hbh xam final ni tak tau la bila lagi nak dapat jmpa n outing macam ni lagi...kalo jmpa pon adakah perhubungan dan ukhwah akan tetap terjalin mesra begini...sy sayang kalian..
Kalian sahabat saya....

Kenangan Pahit Manis Masam n Tawar yang terlukis sepanjang 3 tahun berteman merupakn detik terindah dlm hidup ini...

Diri ini amat mensyukuri kehadirin kalian sebagai SaHaBaT...dan ianya merupakan anugerah terindah dari ALLAH buat diri ini....

Semoga Ukhwah yang terjalin berpanjangan Insyaallah....Mohon maaf atas segala kesilapan diri yang telah dilakukan sama ada dalam keadaan sedar atau tanpa sengaja...

Asiff Jiddan..maaf..im sorie..

Finishing School



Assalamualaikum...
hai sahabat2...semalam ingat nk post entry ni...tp cam xcukup masa pulak...huhuhu
begini semalam tanggal 27 April 2012 aye n sahabat2 lain terlibat dengan program anjuran COB (Collge of Busines)UUM untuk dihadiri... aye sesaje je g sbb ingat nk create some memories ngan sahabat2...urmmm..
Aye g lewat berbanding shabat2 aye...coz dorg nek bas..aye lak minta adek ni hantarkan..nak dijadikan cerite aye sampai2 dah time break for 15 min...kire alhamdulillah la coz kelewatan aye tidak disedari kan...huhuhuhu
okay jadi dipendekkan storie morie ni...sampai la ke slot terakhir resume for grduate cmner nak tarik perhatian bakal majikan...jadinya Puan Noraini ckp cth resume ni mmg penting jadinya lps je tamat Puan Noraini bg talk aye pon ambil soalan kajiselidik n bawa kedepan sekali harung la kan...nk jmpe puan Nuraini sambil hantar soalan kajiselidik...

Then nak dijadikan cerite lps tu aye terjumpe sendirian dengan Puan Noraini then she asking my nme...aye jwb la AMIRA...owhh sme ngn anak saya Puan cakap... :)

then Puan Noraini said You look cnfdnt dear...which is really good...you should have xtra quality in urself...aye jawab..myb i look cnfdnt BUT my result is not 2 Good..
Puan Noraini said again Result tu mmg penting ttpi kalau u have this kind of confidnt n have xtra qualty n hve imprvemnt itu xjadi masalah...ramai stdnt i yang pointer not 2 good but can survive n also get an good job because this kind of quality...

Allah...jika sebelum ni aye betoi2 riso about myfutre how 2 get an a good job wth my pointer tht not so good...BUT ystrday i get satu motivasi dari Puan Noraini..and also after this aye kena pastikan walaupon result tidak berapa terbaik tetapi jangan sampai jatuh dengan teruk..teruskan usaha agar result semakin meningkat... insyaallah..

Lagi yang dinasihatkan oleh Puan Noraini spanjang berada di IPTA harus aktf n also kna terlibat dengan progrm yang diadakan...harus ada sijil yang membuktikan kite pernah menjadi pengarah,timbalan,setiusaha,bendahari jangan hanya menjadi AJK Biasa sahaja...Perlu juga terlibat dengan seminar2 atau juga talk yang berkaitan dengan bidang pengajian dan diluar bidang...contoh terlibat dengan Seminar bersama Tokoh Kprat, Seminar Microsoft dan sebagainya...PERLU ADA SIJIL SEBAGAI BUKTI...



Insyaallah Konvokeyen aye dan sahabat2 adalah OKTOBER 2013

Jadi sahabat2 result kita memang HARUS kita pastikan semakin meningkat TETAPI dalam pda masa yang sama harus ada softskill dalam diri...saya tidakkata saya yang terbaik tetapi ini perkongsiaan dari saya shj..sekadar pandangan...

Jumaat, 27 April 2012

Kursus Umrah di Pusat Islam

Assalamualaikum....

Perkongsian ilmu kita hari ini yang aye dapat dalam kursus Umrah...mengenai Rukun Umrah,Perkara-perkara Sunat sebelum Berniat Ihram dan juga Larangan dalam semasa Ihram...

Mengenai Rukun Umrah
1. Niat Ihram Umrah
2. Tawaf Umrah
3. Sa'ie Umrah
4. Bercukur/Bergunting
5. Tertib pada setiap rukun

Ditambah Asas Sokongan Wajib Umrah
6. Niat Ihram Umrah di Miqad
7. Meninggalkan perkara semasa dalam Ihram

Perkara-perkara Sunat sebelum Berniat Ihram
*Antaranya
~ Potong kuku
~ Mandi Sunat Ihram
~ Merapikan janggut, misai & rambut
~ Mengambil wuduk
~ Solat sunat Ihram
~ Memakai Ihram warna putih
~ Memakai minyak rambut & wangian pada tubuh


Larangan dalam semasa Ihram

~ Pakai pakaian berjahit
~ Bertutup kepala (tidak boleh pakai ketayap,topi tetapi berpayung tidak mengapa jika kain ihram diangkat menjadi menutup kepala tetapi jangan diletakkan atas kepala)
~ Menutup muka bagi Wanita (Berpurdah selepas berihram boleh berpurdah kembali)
~ Sarung Tangan (Lelaki & Perempuan, lelaki sebab berjahit & perempuan sebab tangan bukan aurat wanita)
~ Meninggalkan Rambut @ Bulu
~ Mengerat @ memotong kuku
~ Memburu binatang buruan
~ Berkahwin, mengahwinkan dan menerima nikah
~ Melakukan pendahuluan persetubuhan
~ Melakukan persetubuhan
~ Menebang/Memotong/Mencabut pokok-pokok di Tanah Haram


Baiklah setakat ini perkongsian kita hari ini....Semoga perjalanan kita untuk ke Tanah Suci dipermudahkan olehNYA...Ameen Ya Robb...

Khamis, 26 April 2012

Boleh la nak Kapel n_nv

Tapi sebelum buat ape-ape spekulasi atau andaian mehh tengok video ni dulu...

HARAM bila niat nk ke perempuan saja-saja...kalo nak buat isteri xpe...
BOLEH ape nk jumpa...tapi perlu ada MAHRAM kalau ditempat yang terpencil dan sunyi..
BOLEH g kelas sesame sape kate xleh...leh je gi tapi nek kereta asing-asing..huhhuhu

selebihnya jom tengok video ni....


video

Rabu, 25 April 2012

video

Andai ku temui Adam yang mampu menerima diri ini seadanya...menyayangi diri seperti adanya...mendidik diri yang jahil ini...
Sesungguhnya akan ku persembahkan hati ini buatmu Adamku...ImamKu..Zauj ku...
aku akan sedia kepadamu..berada disisi mu seumur hidupmu dengan izin Illahi insyaallah..

Ku memohon serta berharap hanya pada Illahi kau akan hadir dalam hidup ini menemani diri menyusuri langkah ini...melengkapi sunnah Nabi...

Tika diri dilamar CINTA kuharap cinta itu buat Zauj ku bukan buat Lelaki yang sekadar ingin berteman dengan diri sekadar memenuhi senggang dihari-hari...ku akan labuhkan selendang Cinta buatmu tika kau punya ikatan buatku...Semoga ImpianKu ini diperkenan Illahi...

Buat si Dia andai benar jumpa la yang sepatutnya....bukan sekadar bermain kata memaniskan bicara...Sekadar itu keinginanKu...

Ku Harap Kan Bertemu Kau Yang Halal BuatKU...Ameen Ya Robb....

Aku Khilaf





Assalamualaikum....
ksilapan dilakukan tanpa dikesan ttpi mmberi kesan...
tanpa dikesan oleh diri ttpi mmbwa 1001 persepsi/ kesan bt diri....
tiap tutur langkah bertingkah tidak terjaga...
kemana pergi malumu itu An-Nisa'...sdngkn telah dikatakan malu itu saparuh dari iman...sdngkan Akhlak baginda pemalu lebih dari si perawan....
Aduhhh diri khilaf lagi...
trima kasih sahabat...kerna menyadarkan diri yang sedang lalai...
Taubat bt illahi..mohon maaf atas kekhilafan serta kejahilan diri....
maaf buat mereka yang terkesan dengan diri...maaf...
terima kasih teman kerna berada disisi...

Aduhai rupa-rupanya tingkah ini diperhatikan atau mungkin terlalu canggung sumbang langkahnya...
alhamdulillah seorang sahabat menegur diri yang hampir tersalah langkah..tika mana perlakuan tingkah laku tidak dijaga...syukran jiddan2...

kerna aku manusia yang tidak sedar kelalaian diri...bersyukurnya aku tika masih ada yang mahu menegur...

hadith pengajaran bt diri :

Malu adalah salah satu sifat utama seorang mukmin kerana ia adalah sebahagian dari lman. Malu tidak menghasilkan sesuatu kecuali kebaikan. la menjadi perisai daripada melakukan banyak perkara jahat.

Sejarah membuktikan bahawa nafsu manusia tidak terbatas dan tidak pernah puas. Hanya dengan sifat malu, mereka mampu membendung dan menjurusnya ke arah kemuliaan.

Malu sejati ialah malu yang didorong oleh perasaan lman kepada Allah.

Malu melakukan kebaikan adalah malu yang tercela dan dilarang seperti malu menutup aurat, malu mengerjakan ketaatan kepada Allah atau malu bertanya perkara yang tidak diketahui.

MALU adalah sifat terpuji kerana sesiapa yang memilikinya akan terlepas daripada segala kejahatan disebabkan sifat malu menghalang seseorang melakukan kesalahan serta kemungkaran.

Malu juga akan meninggikan darjat keimanan seseorang seperti sabda Rasulullah SAW bermaksud:

“Sifat malu itu akan menghasilkan kebaikan.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Kesimpulan yang boleh dibuat apabila melihat kemungkaran seperti rasuah dan pergaulan bebas ialah mereka sudah hilang sifat malu kerana tergamak melakukan perbuatan dilarang Allah.

Hilang malu menjadikan seseorang melakukan maksiat sesuka hati seperti dijelaskan sabda Rasulullah SAW bermaksud:

“Jika engkau tidak rasa malu, perbuatlah apa saja yang engkau mahu.” (Hadis riwayat Abu Daud dan Bukhari)




Selasa, 24 April 2012

wacana bersama Ust Don Daniyal




Assalamualaikum...
22 April 2012
alhamdulillah disebalik kesibukan untuk menjalankan program yang direncanakan masih ada kelapangan waktu yang diberikan olehNYA untuk diri ini mengikuti satu program wacana bersama tokoh yang amat ku kagumi Ust Don Daniyal bersama sahabat Rohaidah Zainal...
tika jam 2.45 Ustaz masih belum kelihatan hati ini semakin gelisah kerna harus memenuhi tuntutan tanggungjawab dengan kuliah tepat jam 3.30 petang....alhamdulillah dengan rahmat ya robb kehadiran Ustaz sekitar jam 3 petang...seluruh dewan menyambut Ustaz dengan tepukan kerna gaya bawaan Ustaz yang santai berkacamata...
majlis bermula kemudiannya...sungguh masa berjalan dengan pantas...sekelip mata je masa terus ke 3.30 petang...dengan berat hati kaki melangkah keluar dewan bagi menghadiri kuliah yang tidak jauh dari dewan seminar wacana ilmu bersama Ustaz....
kelas Perkembangan Perniagaan dengan kelolaan En.Suflee berjalan lancar...sekitar 4.50 petang kuliah tamat...dengan sepantasnya diri ini menuju ke dewan seminar bersama seorang rakan dari kelas yang sama Nisa'...
Alhamdulillah walaupun sudah kesesi soal jawab masih banyak ilmu yang diperolehi...

antara perkongsiaannya....
*ada 3 golongan orang yang menuntut ilmu....

pertama :org yg hdir majlis ilmu trus duduk berdekatan dengan tuan guru maka Allah akan memalingkan muka bagi menatap orang tersebut.

Kedua :org yg hdir majlis ilmu trus duduk dibelakang tiang atau tempat memencilkan dirinya kerna malu dengan tuan guru maka Allah akan malu-malu untuk memandangnya.

Ketiga :org yg hdir majlis ilmu terus mencari-cari kawannya dan bersembang tanpa menghiraukan tuan guru maka Allah tidak mahu untuk menatapnya.


*Ketikamana org bertanya dan kita tidak mengetahui jawapannya jangan malu untuk berkata "tidak tahu" kerna Nabi sendiri berkata 'tidak tahu' sekiranya tidak dapat menjawab soalan yang ditanya kepada baginda.


*orang yang baik adalah dalam kalangan orang yang melayan baik ahli keluarganya (tidak berkata-kata kasar dengan sesiapa)

*seorang Muslimat WAJIB pergi ke Majlis ilmu di Masjid jika suami TIDAK BOLEH mengajar dan juga TIDAK DAPAT MENYEDIAKAN pengajar dirumah buat isterinya.
bagi seorang yang bujang jika ilmu agama masih boleh diperolehi dirumah tidak wajib untuknya keluar.

*Kata Baginda sesiapa yang memuliakan keturunanKu (cth Syed & Syarifah) maka Allah akan memuliakannya & akan memperoleh Syafaat dariKu.



Ahad, 15 April 2012

Wahai MUSLIMAH...




♥ Carilah LELAKI yang boleh mengingatkan mu tentang SEMBAHYANG,
=>Bukan LELAKI yang selalu mengajak TENGOK WAYANG..!

♥ Carilah LELAKI yang selalu mengingatkan dirimu untuk MENGAJI,
=> Bukan LELAKI yang selalu mengajak mu SMS TIAP-TIAP HARI..!

♥ Carilah LELAKI yang selalu mengingatkan mu tentang MENUTUP AURAT,
=> Bukan LELAKI yang hanya tahu nak MENGURAT..!

♥ Carilah LELAKI yang boleh mengajar mu MENGHORMATI ORANG TUA,
=> Kerana disitu letaknya pintu SYURGA..!

♥ adalah nsht bt diri ini jua...
=> smga stiap kita dpt mmbina kluarga yg shakinah...amin ya robb

jemputan beramai2 ke forum anjuran exco kerohanian tnb

video




FORUM PERDANA
”CINTA SEBELUM @ SELEPAS NIKAH ”
ANJURAN
EXCO KEROHANIAN DAN SAHSIAH



Tempat : DEWAN SERBAGUNA PKP BARU
Tarikh : 19 APRIL 2012
Masa : 8;30 MLM PENDAFTARAN

Ahli Panel : SYEIKH YUSOFF BIN HAJI AHMAD
USTAZ ROSNANIZAM BIN ROSDI

cerita hari ini



assalamualaikum....
ya allah hari ini sy mnjadi keliru...dgn ape yg sy dengar smlm...
hurmmmm terjaga dalam jam 4pagi dan xmampu melelapkan mata kembali...lantas jemari pantas mencari lappy dan menaip link belog diri...
betoi ke ape yg sy baca smlm...betoi ke sy???ketika ingin beradu semalam hndphne itu masih digenggaman tangan menanti jika ada maklmat lain yg dtg....
hati ini berdebar ketika tahu masa itu akan ada...dan akan sering bersua....tapi betoi ka????aku masih x percaya....
xpa nti sy try confrmkan....hurmmmm
dah la sekembalik dri bercuti banyyyakkkk sgt kijo...pagi ni da perjumpaan dengan tun Mhthr....nk prepair forum 19 hb ni lagi...asgmnt yg menimbun2 nk kna bt pmbetulan xsgmnt yg kna reject ag....hurmmmm mnx2 suma sempat n berjalan lancar...
dugaaannn sy bergelar mahasiswa.... n_nv


Khamis, 29 Mac 2012

Ku Menghitung Hari...

Assalamualaikum....
dah lama sgt2 aye xupdate belog ni...nasib baik sawang xbyk sgt :D huhuhuhu
skg dah jam 3.36 pagi aye xtido lagi sbb siapkan tugasan OC yakni komnksi orgnssi...
mesti tertnya2 ape 2 menghitung hari yg aye mksdkn...kalau sahabat2 kat U ni msti dah thu...aye sedang mnghitung tarikh keramat dimana mereka (shbt2) akan pergi tinggal kan aye di uum sorang2 utk 1 sem lagi...aye sedih sgt2 tp kehidupan harus dteruskn...setiap pertemuan akan ade perpisahan...setiap awalan ade pngakhirannya... itu dah tertulis & djanjikan...
xpe aye redha...walaupun mungkin pertemuan selepas perpisahan nanti xakan same lagi keadaannya...tak kan ade gurauan manjew dari mereka...aye kna redha ya ALLAH...
kerna setiap kmi melalui proses kehidupan yg berbza...menjalani hari2 yg xsame lagi... ai mungkin lps ni tak de lagi pggilan 'MoK' antara kita yg digunakan dgn selingan tawa manis ai...akak mungkin lepas ni takde lagi cubitn mnjew yg mnyengat.. xde jua nasihat2 yg sy dahagakan...nida,mungkin lepas ni takkan ade org yg nk mnjerit tetibe lam bilik...sesaje tutup pintu kuat2 sbb nk awk marah...yg mana suasana bilik akn sepi andai dua2 bz wlpn kite dok ade mneliti kerja...
percayalah akk, nida, ai sy akan rindukan kalian...akan tersangat2 rindu...sy nmpak garang, kuat, boleh berdikari, kental (kononnya)...
yes i am...! but when that time came i will lose...i will be da one who reallyyyyyyy sad that time....tika memikirkan kalian tidak lagi disisi menerusi perjuangan ini.. dan aye harus KUAT untuk pengajian berbaki 1 sem lagi...Sahabat doakan diri ini mampu..dan aye nk kalian sume igt...wlpn spnjg kite bersme ade catatan duka, lara, sedih, gembira, suka....semuanya telah mnjadi 1....rs SAYANGGGGG yg teramat sgt buat kalian...
tgk dok tulis ni pon aye leh ngis sorg2 inikan pula aye nak berpisah nanti... prpisahan yg mmpu kita berjanji untuk bersama ketemu kembali...TETAPI bilew???masih mnjadi tanda misteri....

sahabat...
maafkan diri
andai diri bukan teman sejati

sahabat...
maafkan diri
tika telah mnyakiti hati

sahabat...
maafkan diri
jika ada bicara mngguris rasa

sahabat...
maafkan diri ini insan yang tidak smpurna
yang masih mncuba2 mnjdi sahabatmu...
kupohon halalkan segala...spnjng kita menjelajah
masa di pndlamn ilmu ini bersama(sintok)...
halalkn mkn minum dan stiap titis keringat
yang dicurahkan dlm mnjalinkn prsahabatan ini....

salam ukhwah fillah...buatmu shbt2ku...
...ana uhibbuki jiddan2...


Rabu, 18 Januari 2012

hari ini 18/01/2012




Untukmu Yg Halal Buatku...

• ✿ Assalamualaikum...• ✿

•*´¨`*••*´¨`*•*••*´¨`*• ✿
Tika kuMenanti Kau yang Halal buatKu..
Akan ku penuhi ilmu didada ini...Semoga hadirku disisiMu kan
memberi 1001 kegembiraan, kemudahan dan kesih sayang buatmu dan keluarga..
Yang Halal buatku,KemaafanMu kepohon kerna dipersembahkan diri dengan hati yg tidak suci lagi...Kerna Hati ini pernah melakukan suatu kesilapan dengan menyintai mendambakan yang lain selain yang Halal buatku...Kau yang Halal buatku harus kau ketahui bahawa itu adalah zaman silamku yang tersasar dari landasan kerna mencari apa iitu makna Cinta...Yang Halal buatKu ku harap diriMu mengampunkan KhilafKu...
Ku berjanji walau bkn DiriMu yang perTama diHati namun Kau akaN menjadi yang terakhir bersemadi dihati kerna kau adalah yang Halal untukKu curahkan rasa hati...
Yang Halal Bagiku Kau bimbinglah Diri Ini Kejalan Illahi mencari RedhaNYA dlm prjlnan ini...Ku ingin Kau Yang Halal BagiKu sentiasa ada disisi Menbimbng diri Ini dalam melangkah mencari RedhaNya....bolehkan Yang HAlal buatKu??
sEmoga ku temuiMu dan diri akan menemui diri INi...semoga DipercepatKan Jodoh dan pertemuan kita wahai yang Halal BuatKu....

Amin Ya Robb...•✿*´¨`*••*´¨`*•*••*´¨`*• ✿