Ahad, 15 Julai 2012

Lima perkara yang harus sentiasa dipraktikkan.



Assalamulaikum...
dalam melayari Fb smbil tggu caj lptp penuh...
trjumpe wall post kat fb mmbr. Petikan kate2 dri
Dr. Hj. Tengku Asmadi T.M.
so nk shre ngn mmber2 kat sni jg la.

5 perkara yang beri ketenangan jiwa dan kebahagiaan hati.
1) Bersangka baik pada semua orang
@>-- mmg susah tp xsalah kita ckp kat hati time nk bersangka xelok try positif kn hti. bicara ke hati dgn ayat2 yg +tive ttg indvu or prkara tu.
2) Mencari hikmah dan kebaikan disebalik setiap perkara atau peristiwa
@>-- okay.mmg susah bnda ni. tp kalau kita xcuba mn nk thu kan..? kna ingat stiap bnda yg berlaku ada hikmahnya. dan sesungguhnya Allah maha mngetahui sgala2nya utk kbaikkn hmbaNYA.
3) Bersyukur dan tidak membanding dan membeza-bezakan
@>-- 1situasi ape korng rs lau korng bg hdiah kat someone yg special then orng tu lak comparekn hadiah korng ngn hadiah indvu len bg ke dia. mesti agak terkilan kan. Jadi STOP skg nk membeza2kn or membanding2kn try TERIMA seadanya apa yg dh diterima.
4) Redha atas apa juga yang berlaku
@>-- Menerima ketentuan yang ALLAH berikan bt kite dgn sabar dan terbuka. mcmSurah Al-Baqarah Ayat 216 :“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”
5) Penyerahan sepenuhnya kepada Allah.
@>-- Ingatlah tiada satupun yg didunia ini kepunyaan hakiki kita. semua hanya pinjaman dri Allah, bila2 masa akan diambil semula dan DIA akan memanggil kita kembali kesisiNYA.


@>--
ape yg ditulis bt penerangan ini hanya cetusan jemari yang masih mencari2 ilmu dan berkata2 hnya mengikut lintasan dari hati dan minda. Mohon ampun maaf andai silap dalam tarian pena ini dan dimohon agar diperbetulkan kesalahan itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan